LinkedIn profil készítése: 21 tipp a tökéletes kitöltéshez

Mi van, ha álmaid állásának munkaközvetítője átsiklik a profilod felett, mert te sajnáltad rá a tökéletes kitöltélshez szükséges 30 percet? Ez a 21 tipp segít abban, hogy ilyen soha ne következhessen be!

Jó lenne, ha nem neked kellene állások után vadásznod, hanem a cégek kutatnának utánad? Itt az ideje megtudnod mi az a LinkedIn, és hogyan kell elkészíteni egy tökéletes profilt.

Amennyiben már eddig is ismerted, azonban úgy gondoltad, hogy a LinkedIn profil készítése kizárólag álláskeresőknek ajánlott, akkor a cikk olvasásával párhuzamosan már indíthatod is a regisztrációt, mivel ezt már egyetem alatt el kell kezdened.

Mire jó a LinkedIn?

“Valamit érni és megmutatni tudni, annyi, mint kétszer annyit érni.”

A LinkedIn segítségével világgá kürtölheted képességeidet, melyekre aztán a cégek azonnal lecsaphatnak. Már egyetemi éveid alatt is elkezdődhet a LinkedIn profil kitöltése, így munkáltatók százainak orra előtt húzhatod el a mézesmadzagot anélkül, hogy akár egyetlen állásinterjún is részt kellene venned.

Rengeteg időt spórolsz meg azzal, hogy az álláskeresést a visszájára fordítod és hagyod, hogy a cégek versenyezzenek érted. Kicsit olyan ez mint a Facebook szeptember elején, ahol Te (mint munkáltató) keresgélsz a frissen ropogós elsős hallgatók között.

Milyen a jó LinkedIn profil?

Röviden és tömören: egyedi. Amikor egy munkáltató a megfelelő alkalmazottat keresi, rövid idő alatt rengeteg profilt végigpörget, és mindehol ugyanazt látja. Hosszas keresgélés után 10 gépészmérnök is megfelel a meghirdetett állásra, profiljukban pedig ez szerepel:

  • végzettség
  • ballagási fotó
  • 1-2 munkahely
  • 10-12 szakmai képesség, melyet néhány ismerős elimsert

Bármelyikőjük azonnal kiemelkedhetne a tömegből, ha egy kicsit többet elárulna magáról. Ehhez pedig nem kell más, csak egy izgalmas LinkedIn profil létrehozása.

1. Szánd rá az időt, hogy tényleg király legyen!

Minél teljesebb a profilod, annál nagyobb az esélye, hogy megjelensz a munkáltatók kereséseinek találatai között. Ha olyan embert keresnek programozói állásra akiben megvan az empátia, valószínűleg kipipálják a “Tapasztalt önkéntes” mezőt. Ha rendszeresen adakozol vagy jótékonykodsz azonban ezt nem tünteted fel profilodban, akkor egy ilyen keresésnél már meg sem jelensz a találatok között. Minden számít!

A LinkedIn profilod kitöltésének állapotát a rendszer %-os formában visszajelzi, így pontosan láthatod ha valahol rés van a pajzsodon.

2. Legyen egyedi URL-ed

Ha hivatalos vagy egy baráti vacsorára ahol a munka is szóba kerül, és az egyik vendég elkéri a LinkedIn elérhetőséged, meg tudnád-e adni, ha csak papír és ceruza lenne nálad?

Amennyiben még nincs egyedi URL címed, valószínűleg nem. Segíts hát magadon, és legyen egy olyan könnyen megjegyezhető címed, mint nekem a linkedin.com/in/ratting-gergely. Ehhez nem kell mást tenned, mint a profilod szerkesztésére menni, a képed alatt rákattintani a fogaskerékre, és jobb oldalon módosítani a címet.

Linkedin egedi profil url
Így hozhaztsz létre egyedi LinkedIn profil URL címet

3. Válassz egy szuper profilképet

A profilképed legyen egyszerű, letisztult, de legfőképp megfelelő. A megfelelőség attól függ, hogy éppen mit szeretnél elérni és milyen munkakörre jelentkezel. Ha banki szféra a cél, nem árt az öltönyös fotó egyszínű háttér előtt, míg egy kommunikációs posztra előnyös lehet egy mosolygós beállás, kicsit rendhagyóbb öltözetben.

Sokat segíthet egy olyan kép, melyen éppen valami releváns dolgot csinálsz, például programozol, beszélsz valakivel, vagy előadást tartasz.

Egy jó képen tükröződik az energia, elkötelezettség, karizma, empátia és más olyan soft skillek, melyekről nehéz írni.

Ezek mind olyan képek, melyek nálam már kint voltak, és attól függően cseréltem le őket, hogy éppen milyen munkára fentem a fogam. Fenti képem a Panda Egyetem miatt került ki, szeretném ha átjönne rajta a fiatalosság, lazaság, és bátrabban kapcsolatba lépnének velem az egyetemisták. Én nem munkáltatót keresek, erre a képre nem valószínű, hogy bárki lecsapna, így nem követendő példa.

4. Írj egy ütős címet

A szöveg mely közvetlenül a neved alatt szerepel, és amit a LinkedIn az aktuális állásoddal tölt fel, egy aduász! Kevesen tudják, hogy ide nem az aktuális vagy legutolsó munkahelyet kell írni, főleg akkor, ha egy kevésbé ismert cégnél dolgoztál.

Ez az a sor ami megjelenik a keresés találatai között, így a fotód mellett ez a másik legfontosabb dolog, ami miatt úgy dönt majd a munkáltató, hogy megnézi részletesebben a profilodat. Egy figyelemfelkeltő cím csodákra képes, íme néhány példa:

“Vágjatok meg, és ereimből is tartalom folyik!” – Blogger

“Titkosügynök az InnoIQ Kft-nél.” – Játék fejlesztő

“A tehén bonyolult állat, de én megfejtem.” – Programozó

“Üres fejjel meg lehet élni, üres gyomorral nem” – Szakács

Én mint munkáltató, garantáltan megnézném ezeket a profilokat, mert egyszerűen kiváncsivá tesznek a sok “SEO | FrontEnd Developer | TechGuru” és “Kukutyin Kft. – zabhegyező” címek után.

5. Elemezd az állásajánlatokat

Másold ki a téged érdeklő állásajánlatok tartalmát, és illeszd be azokat egy szófelhő generátorba, majd nézd meg melyik szavak jelennek meg a legtöbbször. Ezek közül gyűjtsd ki a legrelevánsabbakat és igyekezz több helyen is szerepeltetni őket a profilodban.

Állásajánlat szófelhő

A fenti szófelhőt egy termékmenedzser állásajánlatból generáltam. Ha hasonló munkakörre pályáznék, valószínűleg a laboratúriumi, műszerek, tudományos szavak szerepelnének a profilomban.

6. Ne fecséreld el az összefoglaló részt!

Az összefoglaló rész ideális esetben 3-5 bekezdésből áll, a közepén egy felsorolással, mely egy pillanatra elkapja az olvasó figyelmét, így nem görget egyből tovább.

Mutasd meg mi iránt vagy elkötelezett, mik az egyedi képességeid, és milyen említésre méltó helyeken dolgoztál, projektekben vettél részt az évek során. Figyelj azonban arra, hogy ne ess túlzásba, mert akkor nem fogják végigolvasni. A részleteket lejjebb is meg tudod adni.

7. Beszéljenek a számok helyetted

Egy munkáltató lenyűgözésének egyik legjobb módja, ha állításaidat számokkal tudod megerősíteni.

  • Szakácsként egy év alatt több mint 12.000 pizzát készítettem el
  • 12 millió leütés, és 170.000 sor programkód áll már mögöttem
  • Eddig 390.000 példány kelt el a “Jobb jegyek 10 lépésben” könyvemből

Ha számaidat további adatokkal és bizonyítékokkal tudod alátámasztani, abszolút sikert érhetsz el!

8. Legyél puha és finom

Visszatérve az összefoglaló részhez: bár az ott közölt tények rólad szólnak, próbálj egy csipetnyit beleadni magadból is. Ezalatt azt értem, hogy a munkáltató lássa meg benned az embert, ne csak a száraz tényeket.

Az én összefoglalómból egy részlet így fest:

Végzettségem szerint progamozó vagyok, és szerencsésnek mondhatom magam, hogy a munkám egyben a hobbim is. Ha egy érdekes probléma merül fel, lelkesen vetem bele magam, hogy megoldásával előrébb gördítsem a dolgokat, és tapasztaltabb legyek.

Szabadidőmben a SEO és a Marketing titkait fürkészem, így programozás mellett egy kis pizzériát is üzemeltetek, hogy tesztelhessem az elméletet a gyakorlatban is. PandaBufe.hu

Imádok emberekkel foglalkozni, ezért vágtam bele a Panda Egyetembe, ahol egyetemistákat taníthatok meg tanulni, munkát keresni, pénzzel bánni, és nem utolsó sorban élni.

9. Kerüld a tucat szavakat

Mi a közös a felelősségteljes, kreatív, effektív, szakértő, stratéga, innovatív szavakban? Az, hogy rengetegen használják őket, és a 20. ilyen profil után elveszik a szavak súlya és jelentése.

Légy kreatív, és próbáld ezeket a tulajdonságokat projekteken, példákon keresztül bemutatni ezen szavak használata nélkül.

10. A LinkedIn profil legyen az önéletrajzod

Kezeld úgy a profilod, mintha az önéletrajzod lenne:

  • Tartsd naprakészen! Legalább 4 havonta nézd át, hogy az információk helytállóak-e
  • A tapasztalatoknál tüntesd fel a legfrissebb munkáidat is
  • Az új partnereket se felejtsd el feltüntetni

Ami még nagyon fontos, hogy ne a feladataidat emeld ki, hanem az eredményeket amiket elértél.

Nagyon meggyőző, hogy 10 éve készítesz weboldalakat a legfrissebb technológiákkal, de sokkal meggyőzőbb, hogy egy világméretű szervezet weboldalát készítetted el, mellyel a cég már az első hónapban 260 millió dollár profitot realizált.

Az eredmények sokkal meggyőzőbbek, mint a feladat amit végeztél.

11. Írj egyes szám első személyben

Az önéletrajzokat szinte kivétel nélkül TILOS egyes szám első személyben megírni, azonban a LinkedIn profil más. Itt írd le bátran, hogy “Minden évben jelentős összeget adományozok egy állatvédő egyesületnek.” ahelyett, hogy “Ratting Gergely rendszeresen támogat állatvédő egyesületeket.”. 

Azért van rá lehetőséged, mert ez egy szociális háló, ahol az emberek kapcsolatba lépnek egymással. A profilod egy lépéssel közelebb visz a munkáltatóhoz annál, mintha csak egy darab papír feküdne előtte.

12. Legyen aktuális állásod akkor is, ha nincs

Ha éppen nincs állásod, akkor is töltsd ki az aktuális állás mezőt a legutolsóval, különben rengeteg keresésből azonnal kiesel.

Ennek oka, hogy az esetek többségében olyan munkavállalót keresnek a cégek, aki jelen pillanatban is az adott pozícióban dolgozik. Máskülönben minden olyan ember szerepelne a találatok között, aki akár 20 évvel ezelőtt vagy régebben foglalkozott a munkakörrel, így kevésbé lenne jó jelölt.

13. Beszéljenek helyetted a képek és videók

Egy kép többet ér 1000 szónál, egy videó pedig még ennél is többet. Használd hát ki a LinkedIn által nyújtott lehetőségeket, és eddig elért eredményeidet mutasd be ezek segítségével.

  • Készítettél egy szuper prezentációt? Töltsd fel!
  • Beszéltél egy TEDx rendezvényen? Oszd meg a videót!
  • Írtál egy sikeres könyvet? Linkeld be!

14. Szerezz be havi egy ajánlást

Vagy amennyit tudsz, de lehetőleg minél többet. Ha egy közzétett projektedre egy ügyfél vagy volt munkatárs kommentel, az olyan mintha a profilodban leírt szaktudásod bizonyítást nyert volna. Ezek az ajánlások ritkán jönnek maguktól, azonban ha felkeresed az érintetteket, általában szívesen segítenek.

Amikor visszajelzést kérsz tőlük említsd meg nekik, hogy nem “Gergővel jó volt dolgozni” típusú véleményt szeretnél, hanem ha lehet akkor eredményeket: “Gergő weboldal optimalizálása után a honlap forgalma 387%-kal nőtt”.

15. Ha egy vélemény nem tetszik, rejtsd el

Az érem másik oldala, hogy rossz véleményeket is írhatnak rólad. Ez lehet egy rosszakaród, vagy egy jó megfogalmazásra képtelen régi megrendelőd, akinek a véleménye nagyon rosszul fest az adott projekt alatt.

Ilyen esetben ne félj elrejteni a hozzászólást, elvégre ez a te profilod!

16. Menedzseld a képességeid

Az évek során rengeteg tapasztalatra és képességre teszel szert, így az “Endorsement” fül tele lesz kis dobozokkal, melyeket sokan elismernek.

Lehet, hogy egy igazi Mekk mester vagy, de hitelesebbnek fogsz tűnni, ha mindig az éppen aktuális képességekre fókuszálsz, a régi és megkopott szakértelmedet pedig kiszeded a listából.

Én 5 éve rettentően beleástam magam egy Symfony nevű programozási keretrendszerbe, be is tettem a profilomba, sokan el is ismerték. Azóta viszont egyszer sem kerültem kapcsolatba a technológiával, már alig emlékszem rá, és nem is dolgoznék benne szívesen, így kipucoltam a listából. 

17. Frissítsd az állapotod

Ahogy Facebookon, LinkedInen is van lehetőséged írni egy falra, melyet mindenki lát. Használd ki ezt a lehetőséget, és oszd meg legfrissebb cikked, tapasztalatod, vizsgaeredményed ismerőseiddel.

A rendszer ezt nem csak az üzenőfalukon jeleníti meg, hanem a heti hírlevélben is kiküldi, amennyiben nem iratkoztak le róla.

18. Ha szakmába vágó blogot írsz, kösd be

Ha van egy szakmába vágó WordPress blogod, telepítsd a JetPack plugint, mellyel az oldalt többek között a LinkedIn profiloddal is összekötheted. Ezáltal a frissen elkészült bejegyzések azonnal megjelennek a LinkedIn üzenőfaladon is, így a hobbid ezen a platformon is előnyödre válhat.

19. Csatlakozz csoportokhoz

A LinkedIn csoportok rettentő jó információ források akár munkát keresel, akár kapcsolatot szeretnél építeni. Ha találsz az érdeklődésekdnek megfelelő csoportot, ne hezitálj csatlakozni.

Azon túl, hogy ezáltal érdeklődést mutatsz a szakmád iránt, érdekes és releváns beszélgetésekben vehetsz részt, melyek csak előnyödre válhatnak.

Csatlakozz a Panda Egyetem LinkedIn csoportjához, tedd fel kérdésed, vagy segítsd a többieket tapasztalatoddal!

20. Legyen legalább 67 kapcsolatod

Ha kevesebb mint 67 LinkedIn ismerődöd van, az a következő dolgokat jelentheti a cégek számára:

  1. Magányos farkas vagy, aki alig ismer valakit
  2. Nem mersz másokkal kapcsolatba lépni
  3. Nem érdekel annyira ez az egész LinkedIn dolog

Egyik sem válik előnyödre, ugyanis az esetek többségében egy szociálisan aktív, talpraesett, alapos jelöltet keresnek a munkáltatók. Nem kell több száz ismerőssel rendelkezned, de egy 150 fős kapcsolati hálóval rendelkező egyén csábítóbbnak tűnik, arról nem is beszélve, hogy így többen fognak reagálni bejegyzéseidre.

Vigyázz! Olyanokat ne jelölj be akiket nem ismersz, mert ha túl sokan utasítják el a felkérésed, a LinkedIn lekapcsolhatja a fiókod.

21. Adj meg elérhetőséget!

Ne feledd el megadni elérhetőséged, blogod vagy Twitter fiókod címét. Meglepődnél ha tudnád hányan megfeledkeznek erről.

Mióta nem keresek konkrét munkát, én azt is kiemeltem, hogy aki komoly állásajánlattal szeretne megkeresni, az e-mailt írjon. Rengeteg spam üzenetet kapok külföldi HR-esektől, akik arra nem veszik a fáradtságot, hogy egy normális személyre szóló levelet kiküldjenek. Eddig 3 cég keresett meg ez alapján e-mailben, kettőből konkrét munka is lett, miközben LinkedIn fiókom kizárólag nevetséges ajánlatokkal volt tele.